Govor je osnovno sredstvo komunikacije među ljudima. Od prvog dana života djeca usvajaju znanja i vještine potrebne za budući razvoj govora.
Najznačajniji period za razvoj jezika i govora je od 1. do 5. godine. Govor nastaje sukladno određenoj kronološkoj dobi djeteta, u određeno vrijeme fizičkog i kognitivnog razvoja, s određenim redoslijedom pojavnih oblika. Faze u razvoju govora iste su za sve jezike svijeta i za svu djecu svijeta. To znači da svako dijete mora proći kroz sve faze i da je redoslijed faza uvijek isti. Obrativši pažnju na govor male djece može se primijetiti da između djece koja usvajaju jezik u normalnim okolnostima postoje individualne razlike. Neka djeca usvajaju jezik sporije i s poteškoćama, dok druga djeca u istom okruženju jezik usvajaju brže i lakše. Tempo razvoja govora pod utjecajem je genetike, ali je značajno ovisan i o okruženju u kojem dijete živi te poticajima kojima je dijete svakodnevno izloženo. Razvoj dječjeg govora složen je proces koji je moguć isključivo u uvjetima ljudskog okruženja. Obitelj je najbliže i najprirodnije okruženje djeteta i zato ima najveću ulogu u procesu dječjeg razvoja, uključujući i razvoj govora. Stoga je važno znati kako osigurati optimalne uvjete za razvoj dječjeg jezika i govora te spriječiti nastanak jezično-govornih poremećaja.
U predškolskoj dobi razvoj djetetova jezika i govora odvija se osobito brzo: rječnik se popunjava tisućama novih riječi, poboljšava se izgovor, rečenice postaju bolje oblikovane i bogatije. U dobi između 3 i 6 godina djetetov rječnik raste nevjerojatnom brzinom. Tako, u dobi od 3 do 4 godine, rječnik se od petstotinjak riječi gotovo utrostručuje. Od četvrte do pete godine rječnik raste od 1,5 do 2 tisuće riječi. Petogodišnjak koristi čak do tri tisuće riječi, a do navršene šeste godine rječnik se opet udvostručuje do šest tisuća riječi. Taj se razvoj najvećim dijelom događa zahvaljujući kvalitetnoj komunikaciji djeteta u obitelji. Ako smanjimo poticajnu komunikaciju riječi ostaju u pasivnoj komunikaciji što počinje bivati problem pri školovanju. Važno je pričati djetetu često, dok ga presvlačite, dok ga hranite, kupate. Govorite što radite, kamo idete, što ćete raditi kada dođete na to mjesto i koga i što ćete vidjeti. Kad govorite, u rečenice ubacite boje. Pogledaj plavo nebo. Izrastao je žuti cvjetić. Zajedno prebrojavajte stvari.
Odgovarajte na djetetovo glasanje, bez obzira kako vam se besmisleno činilo. Pričajte mu o svojim aktivnostima dok ste mu blizu i trudite se uspostaviti kontakt s djetetom. Ponašajte se kao da imate sugovornika s kojim možete komunicirati. Važno je imati i povratnu informaciju od djeteta. Pokušajte pratiti i uvažavati djetetove potrebe za mirom i tišinom kad ono od vas to traži. Dok govorite gledajte dijete u oči kao što to činite i s drugim sugovornicima, koristite naglašeno različite intonacije. Visoke intonacije su odlične za upitne i usklične rečenice čime ćete naglasiti pitanje ili ushićenje i veselje. Oponašajte smijeh djeteta i njegove izraze lica. Čitajte svom djetetu i pričajte priče, prvo vi njemu, a onda ono vama. Osim što potiču maštu, na govornom planu priče proširuju djetetov iskaz, rečenice se gramatički oblikuju, rječnik obogaćuje. Posebno u ovom periodu naglog razvoja govora, a i u cijelom djetinjstvu, važno je da djeca imaju dobre govorne uzore. Roditelji bi se trebali truditi izgovarati točno i jasno, s pravilnim naglascima.
Dijete i govor usvaja igrajući se. Igra pokreće mozak, tijelo, maštu a sve to je neophodno u periodu intenzivnog razvoja dječjeg govora. Roditelji se danas sve više oslanjaju na televiziju i računalo kao sredstva koja će zabaviti njihovu djecu dok oni imaju posla, što rezultira time da se djeca sve manje druže sa svojim vršnjacima, a poznato je da je druženje djece sa vršnjacima poticajno za spontani razvoj govora. Sati provedeni ispred ekrana (TV-a, računala) su i jedan od razloga zašto se roditelji i djeca međusobno sve manje druže, što također ima veliki utjecaj na razvoj govora. Za dijalog je potrebno dvoje i zato ne gledajte TV i ne čitajte novine kada dijete traži vaš pogled goreći od nestrpljenja da vam ispriča “nešto strašno važno“. Isto tako, ne ostavljajte dijete samo dugo pred televizorom, jer iako televizija nudi mnoštvo informacija, ona omogućava jednosmjernu komunikaciju, dijete je samo slušalac i govor ne upotrebljava aktivno.
Ljudska sredina u kojoj ima obilje govornih poticaja temelj je kasnijeg djetetova razvoja jer «kapital» koji se ugrađuje u rast i razvoj djeteta, ako nije dan u pravo vrijeme, teško se nadoknađuje. Stoga je uloga obitelji u ranom djetinjstvu nenadoknadiva za kasniji jezični razvitak djeteta. Roditelji u današnje vrijeme često ne pridaju veliku pažnju čitanju djeci i nedostatno utječu na razvoj i razvijanje čitalačkih interesa i navika kod djece. Upravo je na roditeljima odgovornost da pomognu djeci da u čitanju nađu užitak, a djeci je u tome potreban primjer i uzor. Treba imati na umu da se jezik ne poučava, nego razvija.
Zbog svega toga pružimo djetetu igru riječi – razgovarajmo!
Logopedinja Ana Sokolić