Promatrajući dijete kako se igra, možemo mnogo naučiti
o tome kako dijete misli, što mu je važno i što voli.
Zato prije nego svojem djetetu kupite neku igračku,
utrošite nešto vremena razmišljajući što da mu kupite.
Prosinac ili mjesec darivanja, kako ga neki nazivaju, nosi nam blagdane povodom kojih roditelji poklanjaju svojoj djeci darove. U suženim financijskim mogućnostima često se pri izboru darova za predškolsko dijete odlučujemo za neke, po nama korisnije stvari, kao što je npr. obuća i odjeća. Pritom se ponekad zaboravlja koliko je djetetu važna igračka. Igračka nije samo "zabava", već i vrlo važno sredstvo u učenju, razvoju i sazrijevanju djeteta. Ona pomaže u upoznavanju okoline, stjecanju znanja, razvijanju tjelesnih i umnih sposobnosti i u odrastanju. U obilju igračaka koje se na tržištu nude, nije uvijek lako pronaći onu pravu.
Stoga pri izboru igračke za predškolsko dijete treba imati na umu slijedeće:
- nije svaka igračka za svaku dob. Izbor treba ovisiti o dobi djeteta i njegovim sposobnostima. Ako mu je igračka prejednostavna, dijete će je ubrzo odbaciti, a suviše složena igračka odgovarajuća za stariju dob, na mlađe dijete može djelovati frustrirajuće jer ju ne razumije;
- recepta za izbor igračke nema, jer svako je dijete individua sa svojim vlastitim svijetom mašte i igre. No oni koji pomno prate psihofizički razvoj djeteta, prepoznat će vrijeme kada je dijete sposobno odgovoriti zahtjevima pojedine igračke, ali i izazovu još nepoznatog koji se u igrački krije.
Nudimo vam pomoć pri odabiru igračke za vaše dijete:
DJECA OD GODINU DANA
- igračke koje se mogu hvatati, kotrljati, osluškivati, stavljati u usta, mirisati i sl. (zvečke jasnih boja i zanimljiva zvuka, razne mobilne igračke koje vise na dohvat ruke, krpene lopte živih boja, krpene i gumene lopte i životinje koje stiskanjem daju zvuk, plastične igračke za kupanje, slikovnice plastičnih listova na preklapanje i sl.)
DJECA U 2. i 3. GODINI ŽIVOTA
- igračke koje će zadovoljiti njihovu potrebu za kretanjem i radoznalost (igračke za gurenje i vuču, vozila, lopte, baloni, likovi životinja na kotačima, jednostavne slagalice koje može rastavljati i sastavljati, nabadaljke s privlačnim likovima životinja, nizovi kutija i košarica koje se umeću jedna u drugu, igračke koje se "otvaraju" pritiskom na tipku i pritom proizvode zvukove, jednostavni konstruktori, plišane životinje, lutke i sl.).
DJECA U 4. i 5. GODINI ŽIVOTA
- igračke koje oponašaju svijet odraslih posebno su zanimljive (kuhinjski pribor, različite lutke, zoo vrt, farma, automobili, građevine, željeznica i sl.). Igre opažanja, razlikovanja i razvrstavanja po raznim kriterijima (stolne igre - nadopunjaljke, parne slike, lota, slagalice boja, magnetne aplikacije, pike-slike, memory s jednostavnijim motivima, mali akvarij, jednostavnije igračke tipa "Čovječe, ne ljuti se" i sl.).
DJECA U 6. i 7. GODINI ŽIVOTA
- djetetu trebaju složenije igračke, jer je motorika ruku već dobro razvijena, (konstruktori, pike-mozaik, slagalice s 50 i više dijelova), ali i igračke koje predstavljaju stvarne predmete u svijetu odraslih (uniforma i pribor liječnika, alat kućnog majstora, odjeća za igre u malom kazalištu i sl.). Posebno su zanimljive različite stolne i društvene igračke, koje od djeteta zahtijevaju intelektualni napor ili suradnju sa suigračima (memory, domino, puzzle, brojke i slova, karte s dječjim motivima, elektronske "igrice" i različite igračke za tzv. igre natjecanja). Dobrodošli su i sportski rekviziti, jer dijete ima veliku potrebu za kretanjem, a sportska pomagala mogu pomoći u osmišljavanju kretanja i razvoju spretnosti.
Prilikom darivanja djeteta ne treba zaboraviti:
- da se velikim i skupim darom ne može iskazati ljubav djetetu, ali ni zadobiti njegova. Dar ne može nadomjestiti ljubav i nježnost roditelja i ono vrijeme koje je potrebno da oni posvete djetetu;
- da se i najskromnijim darom može izazvati veliko veselje ako roditelji imaju želju i dovoljno vremena da ga "podijele" s djetetom. Zajednička se igra darovanom igračkom može pretvoriti u malu svečanost i veliko veselje za cijelu obitelj, koje će dijete vjerojatno pamtiti dulje nego što traje sama igračka;
- da se ponekad dogodi da dijete dobije više darova odjednom. Nakon što ih uzbuđeno razgleda, dobro je postupno skloniti neke od njih koje trenutno zanemaruje i dati mu ih nakon nekog vremena, kada će oni za dijete predstavljati novo veselje;
- da dijete mnogo toga uči oponašanjem odraslih iz najbliže okoline. Veselje roditelja kada oni nekoga darivaju, informacija je djetetu da je to nešto ugodno. Stoga ga treba poučiti kako i ono može svojim malim darom ili znakom pažnje razveseliti druge. To može biti crtež za baku, lik od gline za prijatelja i sl.;
- da umjesto poklanjanja predmeta učite djecu da poklanjaju svoje vrijeme. Npr, baka bi možda cijenila unukovu pomoć u pospremanju podruma, odlaska u dućan ili bi djedu bilo korisno objasniti kako da se koristi Internetom (mogu učiniti starija djeca). Neka djeca izrade vlastite darovne certifikate (npr. "5 besplatnih sati poduke pretraživanja Interneta", "2 besplatne masaže leđa za mamu", itd). U ovo vrijeme zauzetosti i pomanjkanja slobodnog vremena, ovakvi pokloni mogu biti itekako vrijedni.
Važno je zapamtiti da djeca uče po modelu svojih roditelja, odnosno imitiraju roditeljsko ponašanje te sustav vrijednosti i razmišljanja. Od njihovog ranog djetinjstva naglašavajte da nije bitno dobiti hrpe poklona, već davati i primati od srca.